tisdag 28 september 2010

Massa kraft - lite kolhydrater

Vilket gympass det blev idag! Jag orkade tyngre vikter på väldigt många övningar - men det jag är stoltast över är bänkpressen. Jag bara storlog efter jag klarade en vikt jag förut bara klarat 5-6 reps med nu klarade 8 och kunde därför öka till nästa nivå, 5 kg tyngre.

Jag kör enligt följande princip(exempelsiffor): 
Set 1: 6 kg - 10 reps
Set 2: 7 kg - 8 reps
Set 3: 8 kg  - 8 reps
Set 4: 9 kg - så många reps jag orkar

Kommer jag över 8 stycken på set 4 så blir det istället nästa pass set 3 och det nya set 4 får en viktökning till 10 kg tills jag orkar göra 8 stycken reps av den så man då stegrar vikterna hela tiden. Hänger ni med på logiken? :)
Detta gör att man alltid pressar sig och ökar, riktigt kul!

Detta intressanta från dagens pass är att jag kände mig stark. Både igår och idag har jag verkligen pressat protein men hållit tillbaka på kolhydrater. Jag inte uteslutit mina kolhydrater helt. Oh nej, det går inte. Så fort jag kör stenhårt utan dem så visst, jag bokstavligen rasar i vikt men jag orkar ingenting. Träningen blir helt värdelös. Men äter jag däremot ett minskat antal kolhydrater så orkar min kropp lika mycket som om den ätit massa vilket också gör det enkelt att hålla ner kalorierna. Ersätter jag dessutom dessa kolhydrater med protein så minskar jag risken för att förlora värdefull muskelmassa!

Härligt med tisdagar ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar