onsdag 1 september 2010

Iform-loppet

Gårdagen var en riktigt bra dag. Jag fick jobbet och den fina dagen skulle avslutas med en av mina favoritsysselsättningar, nämligen löpning. Kvällen var solig och så varm en kväll kan vara på sensommaren, helt enkelt perfekta förhållanden för att springa.

Grymt taggad inför! Typ..

Innan var jag inte så nervös, jag vet att en mil är något jag orkar springa utan problem. Problemet var bara att veta hur fort jag faktiskt kan springa på en tävling. Startskottet gick och då vi "bara" var runt 4000 så var det enkelt att komma fram när man väl kommit förbi starten. Benen kändes bra och jag försökte titta på min klocka och hålla ett snabbare tempo än jag är van vid. Tror den stod runt 11:30 efter 2 km.

Tempot varierade (enligt min klocka då) mellan 5:25 till 5:50 mest hela tiden, det kändes ändå helt okej. Efter ett tag kom man till ett ställe där två funktionärer skrek: "Första varvet vänster, andra varvet höger". Okej..? Förvirring bland de flesta och jag försökte fråga om de menade att milen var till höger och jag fick något vagt svar och valde därför den vägen. Insåg senare att det helt enkelt var fel och att jag valt en längre väg. Nåväl, nästa gång jag kom dit tog jag dock den andra kortare vägen så det jämnade ut sig men min 5km-tid blev därför en 5,5km tid istället. Men det är inte hela världen såklart.

Benen var trötta och jag var trött, dock kändes det som jag sprungit så bra. I slutändan visade det sig att jag inte gjort bättre i från mig än vad jag gör hemma på träning. Därav lite besviken, men ändå väldigt glad. Ju segare jag springer idag desto enklare blir det att slå min tid nästa lopp.

En annan sak är också att loppet inte är kontrollmätt från vad jag kunnat utläsa samt att när jag kollade upp rundan via google maps så blev det ungefär 200m längre (och då gjorde jag det lite slarvigt). Min klockan visade dessutom att jag sprungit 10,68 km, men den kan man inte lita på till 100% men ändå.

Officiella resultat är inte uppe förrän ikväll, men som sagt, runt 59:11 lär det bli :)

Update:
Tid: 59:06
Distans: 10 km (min klocka 10,38 km)
Tempo: 5,55 min/km
Medelpuls: 179
Maxpuls: 188

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar