söndag 5 september 2010

Framtidsplanering

Imorgon är första dagen på nya jobbet. Jag ser fram emot det jättemycket men är självklart lite nervös.
I och med detta kommer det ske mycket förändringar för min del.

Jag kommer behöva gå upp klockan 6:00 varje morgon för att hinna komma till jobbet klockan 8:00. Dessutom kommer jag inte komma hem förrän runt 18:30 varje dag. Långa dagar med mycket dödtid i form av pendling.

För att få ihop det med mat men framför allt träning kommer det krävas mycket planering från min sida. Vilken tur att jag älskar att planera och göra scheman då?! Jag vet att det finns en Friskis&Svettis-anläggning i närheten av mitt jobb så jag funderar på att köpa ett kort där för att träna direkt efter jobbet istället för att först komma hem och sedan träna. Träna sådant kul som step-up(så jävla kul!), spinning, aerobics och dylikt för att skapa lite variation i mitt annat rätt enformiga träningsprogram.

I dagsläget tränar jag som bekant 3 löpningspass och 3 styrkepass i veckan. Problemet är bara att jag vill träna fler träningsformer men ändå få tillräckligt med vila. Så ett hypotetiskt upplägg för en vecka kan se ut såhär istället:

Måndag: Löpning distans
Tisdag: Gym (Bröst/Triceps/Mage), Löpning: Intervaller löpband
Onsdag: Vila
Torsdag: Gym (Ben/Biceps/Mage), Spinning eller Step
Fredag: Vila alt. Spinning
Lördag: Löpning långpass
Söndag: Vila alt. Gym (Axlar/Rygg/Mage)

Kör jag inte gym på söndagen för jag köra de muskelgrupperna under veckans andra två styrkepass, så troligtvis kortar jag bara ner gymmet till 2 pass i veckan istället för tre på en gång. Problemet är mest att jag vet att jag kommer vilja vila mer på helgerna och inte göra så mycket. Ett annat problem är att jag nästan måste ha en vilodag efter ett ben-pass på gymmet för maximal återhämtning, men det är även det väldigt svårt att planera in.. Sen vill jag inte heller ha två vilodagar på tre dagar heller. Gah.

Okej, det kommer se mer annorlunda ut när jag gett det lite mer tanke, men det är ungefär de här träningsformerna jag vill få in. Hade dock inte tackat nej till lite simning också, men det blir för mycket i dagsläget för mig att hantera.

1 kommentar:

  1. Vet du, man kan allt man vill, så enkelt är det...
    Hjärnans kraft är helt otrolig....
    Lycka till, jag håller tummarna på att det ska gå kanon.....

    SvaraRadera