söndag 19 september 2010

Lite tankar angående politik

Jag sitter här helt uppspelt inför kvällens valvaka. Det ska verkligen bli urspännande att se hur valet slutar. Så därför kan jag inte låta bli att slänga ut lite åsikter om politik i min blogg också. Men viktigaste punkten först:

Har du inte röstat redan, gör det. Det är din rättighet och skyldighet att rösta!

Jag har följt all den smutskasteri som har skett i landet mellan alla partier, speciellt det emot Sverigedemokraterna. Det får mig verkligen att bli upprörd, varför kan vi inte bara låta partierna framföra sina åsikter och tankar direkt till befolkningen utan att i samma mening berätta hur fel de andra har? Detta gäller även mellan alliansen och de rödgröna.

Sedan har jag även problem med hur tidningar som Expressen och Aftonbladet kan publicera artiklar som uppmanar folk att inte rösta på SD för då röstar man ja till hat. Eller hur folk kan plocka bort deras valsedlar i vallokalerna samt överrösta, kasta stenar och dylikt varje gång SD försöker prata publikt på torg. Jag trodde vi bodde i ett demokratiskt land där vi har yttrandefrihet? Jag skäms ärligt talat över detta beteende, det är så illa och odemokratiskt att det uppmärksammats enormt mycket i bland annat Danmark men även i Ryssland. Danmark ville även kräva att vi skulle ha en valobservatör i Sverige för att säkerhetsställa att valet går rätt till. Är inte det pinsamt så säg?

Innan jag får en massa hatkommentarer kan jag även berätta att nej, jag röstade inte på SD. Men jag tycker det är fel hur de behandlas och jag tycker det är fel att dem människor som röstar på dem ska få så enormt mycket skit.

Jag riktigt sitter och myser. Jag vet inte när jag blev så intresserad i politik men herregud vad intressant det är! Känner ni som jag hur spännande det blir ikväll?!

1 kommentar: