torsdag 7 oktober 2010

Du är starkare än du tror!

Tänkte jag skulle reflektera lite angående ämnet tjejer på gymmet som vågar ta i. Det är ett ämne jag läst mycket om på bloggar på senare tid och jag känner att även jag vill ta upp det.

Kommer man in på ett gym är det oftast uppdelat att grabbarna står borta vid de fria vikterna och tränar, gärna två och två, samtidigt som de grymtar, tar i och peppar varandra genom att skrika: "Två till klarar du, kom igen!". I den andra delen där konditionsmaskinerna är står tjejer och springer, crosstrainar och cyklar i olika takter, oftast utan sällskap. Ibland har de även med en tidning - men då är tempot inte speciellt ansträngande.

När de senare bestämmer att de är klara med konditionen går de försiktigt fram till maskinerna samtidigt som de försöker lista ut hur man använder dem och vilka maskiner de ska välja. När de väl sitter där så är de många gånger inte helt korrekt inställda och vikterna är felaktiga(oftast för lätt mot vad de egentligen klarar av). Observera att såhär är det självklart inte alltid, men tyvärr oftare än vad det borde vara!

Så nu tjejer, nu slutar ni vela! Det har hänt att när jag står och pressar (för mig) tunga vikter, antingen på maskiner eller vid de fria vikterna, så kommer det fram någon som mer än gärna hjälper mig med tekniken. Om inte annat så blir killarna/tjejerna som står vid de fria vikterna glada om jag ber om deras råd att de mer än gärna hjälper till. Våga även träna med tyngre vikter än vad ni tror ni klarar av, det ska vara jobbigt och tungt att styrketräna.

Och för er som känner er "för feta" för att gå till gymmet. Det är bara ditt egna huvud som spökar med dig, jag vet att de som är på gymmet snarare bli imponerade över att ni går dit och vågar mer än något annat. Speciellt om det är en tjej som vågar. Jag tycker programmet Biggest Looser är ett jättebra exempel på det. Ta plats, visa att ni också hör hemma där minst lika mycket som alla andra, det lönar sig verkligen i längden.

Något som jag känner är att jag saknar någon i mitt liv som skriker på mig att orka två till repetitioner, någon som jag kan peppa och som kan peppa mig tillbaka. Visserligen kan en PT göra det, men vi vet alla att det är lite för dyrt att ha en sådan i hela sitt liv. Jag vill ha det så som grabbarna som alltid tränar ihop har det men tyvärr har jag ingen kompis som är intresserad av det direkt. Tråkigt men sant.

Hur känner ni kring detta? Har ni någon som peppar er på gymmet bortsett från en PT eller är ni helt själva?

3 kommentarer:

  1. WORD!

    Själv har jag ju en PT, och jag vill lova att jag låter högt och tar i så jag nästan skiter på mig. Eller åtminstone så att tårarna trillar. Det brinner och värker i musklerna när jag varit på varje träningspass. Jag kan också lova mig själv att jag aldrig kommer gå tillbaka till "läsatidningmedanjagcyklar"-träning - för ja, jag har varit en sådan.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Har tyvärr inte någon möjlighet att träna på gym nu längre, utan kör styrketräning hemma. Visst jag har inte samma utrustning som det finns på ett gym, men hantlar skivstång och tränngsbänk med olika funktioner, räcker gott för mej.

    Men visst har du rätt i att allt för många tjejer inte vågar ta plats.

    SvaraRadera