måndag 17 januari 2011

Massa vikt-iga tankar

Det klassiska nu när det är nytt år är alla som har nyårslöftet om att de ska ner i vikt och börja träna. Själv skiljer jag mig inte alls från mängden och ska även jag gå ner i vikt och få ut det mesta av träningen. Däremot så kämpar jag med vikten året runt och träningen är redan är en viktig del av mitt liv.

Jag har faktiskt insett att jag borde vara mer stolt än vad är. Speciellt efter jag läst Cornelias inlägg om vad som är "vanligt ätande". Sen jag gjorde mitt gigantiska ras på 12kg har jag legat till och från några kilon på samma vikt nu i över 2,5 år. Det är ganska länge ändå inte sant? och vad som är mer fantastiskt är att det blivit så naturligt, mitt "vanliga" ätande är numera det sunda ätandet, när jag äter onyttiga saker så är det oftast för jag är sjuk/skadad eller ett speciellt tillfälle eller helt enkelt för jag unnat mig. Självklart blir jag godissugen och är jag bakis så är det mer ofta än vad jag vill som man surfar in på onlinepizza.se.

Så vart vill jag egentligen komma med detta inlägget? Jo just ja. Jag vill verkligen gå ner mina kilon detta året. Jag prövade en PT förra året i ett halvår. Jag lärde mig en del nytt men faktiskt i slutändan så fungerade det inte så bra som det kunde gjort. Min PT var övertygad om att äter man mindre än vad man gör av mig i kcal så går man helt enkelt ner i vikt vilket ja, det är grundsanningen. Men vad han missade var att min kropp inte betedde sig enligt den formlen svart på vitt. Min kropp tränar 5-6 ggr i veckan (då körde jag även morgonpromenader och cardio efter mina gympass) samt låg på ett kcalintag på 1000-1300 kcal/dagen. Jag gick inte ner ett gram och han kunde för allt i världen inte förstå varför.

Det positiva av den upplevelsen är att jag själv numera känner mig kropp ganska bra och vet vad jag regerar på. Vad som fungerar för mig när jag vill gå ner i vikt och vad som fungerar för mig när jag ska träna. Tyvärr är det två helt olika saker så resultateten motverkar varandra.

För att orka träna, springa då framför allt, måste jag ha kolhydrater. Inga gigantiska mängder men de måste finnas där. För att gå ner i vikt måste jag skippa kolhydrater eftersom min kropp verkligen ogillar dem och reagerar starkt emot dem. Det är svårt att kombinera det hela men det mitt nyårslöfte är i år är snarare att hitta den exakta balansen kolhydrater jag behöver per dag för att få ut det mesta av båda.

Slutsatsen är dock. Det är trevligt att så många har dessa nyårslöften, man blir inspirerad och glädjs åt andras framgångar. Man blir peppad och förhoppningsvis peppar andra samt att alla nyttiga hälsosamma recept som läggs upp hit och dit inte är fy skam heller! Måndag idag och en ny fantastisk vecka framför oss som väntar på att erövras. Vi klarar det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar