lördag 6 augusti 2011

Triathlonfeber

Det här med triathlon som känns som dagens stora samtalsämne, speciellt det som pågår i Kalmar as we speak. Jag är brutalt jättesugen att börja. Men min akilleshäl till skillnad från de flesta andra vars bloggar jag läser är inte simningen utan cyklingen. Men cykla måste väl vara bland de "lättare" att få lite styr på? Nu vet jag inte heller om jag är jättekass på att cykla, jag brukar racea om de flesta på morgonen när jag tar mig till jobbet men jag har aldrig riktigt försökt eller för den delen funnit någon glädje i cykling för annat än transportcykling.

För er som inte vet så är jag gammal tävlingssimmare. Jag var inte speciellt grym jämfört med andra men jag fick några medaljer i små tävlingar här och där ändå samt att jag simmade Vansbro tillsammans med min pappa för herrans massa år sedan, jag kan inte varit mer än 16-17år. Kul som satan var det också.

Men innan jag ens börjar tänka på att börja i en motionsklubb (har redan kollat upp vad som finns) för triathlon så måste jag fixa en cykel. En cykel och allt som hör till. Det kan omöjligt vara en billig historia, är det någon som har lite styr på vad en cykel+tillbehöver kan ligga kring prismässigt? Samt vart är mysigt och cykla här i Malmö/utanför Malmö alternativt Skåne? Man måste ju pressa några mil utan hemska grusvägar..


6 kommentarer:

  1. Triathlon har börjat locka mig med, men jag tycker varken om att simma eller cykla *s* Tänk om det ingick löpning + löpning + löpning i det?
    Makens racer, en av de billigare historier gick på 12000:- :-/ Han velade mellan en racer och en hybrid och nu vill han istället ha en mountain-bike så kanske skall du börja med att klura ut vilken sorts cykel du vill ha?

    SvaraRadera
  2. Åh, det finns massa bra cykling runt Malmö! Man kan cykla söderut till Skanör, ta en fikapaus och cykla hem igen :-) En annan variant är att börja norrut mot Lomma och göra en stor ögla.. Låt din inspireras av Funbeat! Min instegsracer från CykelCity gick på 12 lax = inte billig historia. Men om man köper på hösten kan man nog få tag i utgående modeller för en billigare peng.

    Blocket går nog att hitta en del på också, men då ska man gärna veta vad man vill ha eftersom man inte kan få råd från någon personal. Obs att det är jätteviktigt att cykeln passar dig storleksmässigt om du inte vill dra på dig skador. Men vet du bara vilken ramstorlek du ska ha (testa i butik) så är ju både sadel och styre något som kan justeras och bytas ut.

    Kan inte du lära mig simma? :-)

    SvaraRadera
  3. Jag är också sugen!!
    Jag kan simma och springa men inte cykla heller....
    Hur gör vi??
    Ska vi börja med tri?

    Vore kul! ;)

    PS Jag kanske kommer på lördag och springe halvmaran i Malmö!!
    kram

    SvaraRadera
  4. Jessica: Mjo, jag måste nog göra det.. läsa på lite mer på nätet om vad det är jag faktiskt behöver. Men ändå, 12000 är inget man bara hostar upp direkt.. Så löpningx3 hade varit bättre ja :P

    Cath: Ohhh så härligt att se att du verkligen tycker det är så kul som det verkar i din blogg! Mjo, ska jag lägga sådana summor på en ordentligt cykel får det nog bli en där jag får professionell hjälp i butik. Jag kan absolut lära dig simma :D bloggträff i badhuset i höst någon gång kanske? :)

    Coythna: Jaaa jag vet inte! Haha, så kul att vi alltid har samma mål med livet :D Ohh, vore jääättekul om du kom hit till halvmaran!! Finns så mycket vackert att se i Malmö också :D

    Alla: Tackar för tipsen!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag åker idag till Malmö. Jag fick inte tyvärr springa imorgon från coachen. Jag måste ta hand om min fot...men vi kommer ändå. Jag vill gärna träffa dig.
    Kan jag få din mobil igen? Ska vi ses innan eller efter loppet?
    Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Linda.

    Hittade precis din blogg. Det finns massor med massor med mysiga vägar att cykla runt Malmö. Långa korta, jobbiga, mindre jobbiga. Hojta när du har skaffat en cykel kan vi cykla i hop. Favoriten är nog dock cykla till Torup, springa i bokskogen, eventuellt simma borta i Bökeberg, å sen cykla hem igen. :-)

    SvaraRadera