söndag 21 augusti 2011

Rivstart 2011

Såhär är det. Cornelia har skapat eventet Rivstart 2011. 8 veckor med fokus på vilket mål man vill. I de flestas fall, inklusive mitt, så är det viktnedgång som gäller men jag tänkte även slänga in en 8 veckors träningsutmaning för magen utöver min gympass. Bara för att jag kan liksom. Däremot är mina främsta anledningar för att gå ner i vikt helt enkelt att jag vill att mina muskler ska bli lite synligare (för det finns resurser där under det mjuka) men också för att kunna springa snabbare genom att bära på mindre vikt samt kunna klara fler chins och dips än vad jag gör i dagsläget.

Tanken är att jag under dessa veckor ska gå ner ca 5kg. Förhoppningen är dock att jag kommit in i mina goda vanor så pass bra att jag orkar fortsätta förbi dessa 5kg tills jag nått min målvikt.

Så det som gäller nu i 8 veckor är totalt fokus på medvetna val. Det finns inget "jag var så hungrig att det bara slank i mig" eller "jag förtjänar detta för jag har varit duktig nu i veckan". Nej, nej och åter nej. 

Exempel på medvetna val som påverkar viktnedgång är att jag har pejlat in två kvällar där jag får dricka alkohol (detta är normalt sett inga problem ändå då jag inte dricker så ofta, men lika bra att vara strikt på en gång). Ett annat medvetet val kan vara att när jag har mina långpasslördagar, kalorierna jag förbränner då kan unnas med en liten påse godis på 80g typ djungelvrål eller annat jag gillar typ potatisgratäng.

För att klara detta har jag därför beställt en ny personvåg då min gamla faktiskt är för snäll och visar ca 2kg för lite. Inte okej. Dessutom har den nya fett-, vatten och muskelmassaprocent också, visserligen mått att ta med en nypa salt men ack så kul med siffror. Sedan har jag beställt en ny köksvåg också då min kära sambo i all välmening ska tilläggas, skulle rengöra min gamla så pass att den istället dog köksvågsdöden. Tyvärr får jag nog inte dessa förrän senare i veckan men det är bara att köra på ändå. Vägningar kommer dessutom att ske på fredagar.

Det kan även tilläggas att jag har under de senaste åren sprungit 3-4 gånger i vecka, oftast 1-2 distanspass, ett långpass samt ett intervallpass. Utöver det kör jag även gym, med fria vikter såklart, 2 gånger i veckan samt cyklar till och från jobbet. När hösten kommer intågande tänkte jag även se om jag inte kan köra ett morgonpass simning i veckan, men mer om det när det blir aktuellt. Träning är en del av mig, en del lika naturlig som att äta och sova, så för mig handlar denna utmaningen inte om "att komma igång med träningen" utan helt enkelt se vad jag är kapabel till. Helt enkelt, pressa mina gränser så som jag gjorde i min debut på Stockholm Marathon.

Slutligen har vi kommit till min tänkta magutmaning. Dessa övningar är det då tänkt att jag ska utföra varje dag vilken tidpunkt jag känner för det. Upptrappningen kan verka lite seg men jag tror nog den blir bra för mig, dessutom kan jag alltid modifiera den om det känns för enkel.

Vecka 1: 1min planka, 45sek sidoplanka på varje sida samt 20 långsamma crunches.
Vecka 2: 1,15min planka, 1min sidoplanka på varje sida samt 30 långsamma crunches.
Vecka 3: 1,30min planka, 1,15min sidoplanka på varje sida samt 40 långsamma crunches.
Vecka 4: 1,45min planka, 1,30min sidoplanka på varje sida samt 50 långsamma crunches.
Vecka 5: 2min planka, 1,45min sidoplanka på varje sida samt 60 långsamma crunches.
Vecka 6: 2,15min planka, 2min sidoplanka på varje sida samt 70 långsamma crunches.
Vecka 7: 2,30min planka, 2,15min sidoplanka på varje sida samt 80 långsamma crunches.
Vecka 8: 3min planka, 2,30min sidoplanka på varje sida samt 100 långsamma crunches.

Nu saknas bara att jag ska ta mina mått, kolla min riktiga startvikt när jag får nya vågen samt ta lite förebilder. Yes, kul stuff!

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Vi är på samma banan igen!
    Jag är på Rivstart och börjar också idag. Jag har ungefär samma mål som dig...
    Vi kör nu gumman!!
    Vi är starka och duktiga!
    kram

    SvaraRadera