måndag 29 augusti 2011

Trelleborgsloppet 5km

Så var ytterligare en helg förbi som försvann otroligt snabbt! Syster och Linda var på besök sedan i fredags och for hem idag, en kul men intensiv helg helt enkelt.

Rivstarten har väl gott sådär, liksom jag visste det skulle vara lite knepigt, men trots allt tycker jag nog att det fungerat bra. Imorgon blir det åter tillbaka till hardcore och sedan blir det inga utsvävningar förrän min födelsedag den 3:e oktober.

Men däremot mina vänner sprang jag Trelleborgsloppet i lördags. 5 asjobbiga kilometer valde jag istället för 10 då jag inte hade någon tid på denna distans sedan förr. Dryga 900 löpare dök upp sammanlagt och stämningen verkade vara på topp! Med mig hade jag min käreste som tog lite bilder och peppade mig. 

Lite randomfolk.
10:00 gick starten för de som sprang milen och vi andra fick vänta i en halvtimme tills vi skulle starta. Benen kändes sega när jag sprang några varv kring banan som uppvärmning men tankarna var ändå positiva. Det skulle bli kul!
Osminkad och glad som en piggelin innan start!
PANG! Startskottet gick och vi började med ett varv kring 400metersbanan. Jag kände att samtliga rusade på otroligt fort och jag försökte att springa lite lite lugnare då jag verkligen visste att jag inte skulle klara av det här tempot allt för länge. Första kilometer-markeringen kom och den var 100meter off från vad min Garmin visade så jag visste inte vad jag skulle tro. Samma visa var det för restrerande kilometer men jag pressade på så gott jag kunde och jag sprang om folk mest hela tiden, säkert dem som rusade på för fort i början.

Att springa så kort som 5km så snabbt är svårt och fruktansvärt jobbigt. Benen var pigga men andningen var inte alls med mig och svetten rann som ett monsunregn. Jag hade svårt att öka. Men helt plötsligt kom målet och jag lade av en fin spurt tills jag slutligen kunde få lite ny och fin luft. Min Garmin visade däremot istället 50m för LITE till skillnad mot vad den gjort under loppet vilket känns lite sådär nu i efterhand, men visst, Garmin har inte alltid rätt.

Min ambition kan även tilläggas var att komma under 27:30, dvs en snittid på 5:30min/km och vet ni? Det gjorde jag med råge! En sluttid på 26:35 och ett snittempo på 5:19min som motsvarar mina intervalltider när jag kör tusingar gör mig stolt och otroligt nöjd.

Efter målgång på Trelleborgs gator.
Såååå att. Ja, tävla är fan kul!

5 kommentarer:

  1. Missade dig i Trelleborg! Sprang själv 10:an och min Garmin visade 100m för mycket nästan hela tiden. Tror Garmin kan vara lite lurig när man springer bland hus. Kollar man på rutten efteråt så genar den ibland igenom byggnader eller så är det vi som är superhjältar ;)

    Grattis till ett bra lopp och fin tid!!!

    SvaraRadera
  2. Superbra tid!! Vad du sprang fortt!!
    Grattis... men visst är det jobbigt med bara 5km?

    Kramis

    SvaraRadera
  3. He heeee vad ROLIGT!! Stort grattis och njut av sötman nu :-) (*Pssst* dessutom vet du nu att du kan kapa lite till på 1000'arna ;-) )

    SvaraRadera
  4. Daniel: Men åh det gjorde vi! Tror dock jag såg dig snabbt men hann inte hälsa då, nästa gång lovar jag! Haha jo, Garmin är inte alltid att lita på men det kändes så frustrerande när den visade fel så tidigt.

    Mia och Coyntha: Tack, tack! :) Jaa, jättejobbigt men kul!

    Jessica: Haha tack! Jaa, det vet jag verkligen. Nästa tusingar ska jag susa på fort som fan!

    SvaraRadera