tisdag 2 november 2010

Tankar om min träning mot marathon 2011

Jag har valt att som vanligt gå efter de program som finns på marathon.se då jag anser att de är riktigt bra men framför allt för att ha något att gå efter när jag tränar. Jag gillar planering och jag gillar att ha kontroll på saker, även min träning. Marathonträningen börjar den 29:e november vilket innebär att jag har ungefär 2 veckor efter min halvmara att vila upp mig och finna gnistan.

Men då de första veckorna av programmet är ganska lugna så tänkte jag fokusera främst på att gå ner i vikt. Hur mycket vet jag inte vad som är möjligt, men gärna 5 kg iaf. Detta av anledning att gå jag ner i vikt så gynnar det min löpning, speciellt när det gäller tid. Jag läste en artikel som berättade att om man gick ner 8 kg kunde man öka sin tid på 5 km med hela 2,5 min. Det låter i mina öron helt rimligt eftersom jag springer ju faktiskt med massa dödvikt som inte hjälper mig att komma framåt, tvärtom. Sedan kommer jag aldrig ha rätt kroppstyp för att vara löpare, men det gör inte så mycket. Man tävlar mot sig själv i löpning vilket gör det så perfekt!

Nåväl. Målet är att klara ett marathon under 4,5h och därför så har jag naturligtvis även valt att följa det programmet Då ska man klara ett tempo runt 6,24 (runt där, minns inte exakt) i alla km tills mål. Det känns inte helt omöjligt i dagsläget faktiskt, men det jag måste lära mig är att springa ännu långsammare på mina långpass. I beskrivningen stod det att mina långsamma pass ska gå i ett tempo kring 6:30?! Det blir en utmaning, jag som gillar att tävla mot mig själv även på träning.

Många km väntar i vinter, hoppas jag är redo för det! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar