tisdag 30 november 2010

Maratonträningen börjar

Idag börjar det. Mitt första pass för träningen mot Stockholm marathon 2011. Önskemålet är att komma under 4,5 timme men det riktiga och mest viktiga målet är att komma i mål överhuvudtaget!

Jag följer som bekant marathon.se upplägg för att klara maran under 4,5h och de första veckorna är ganska lugna. Lite för lugna då jag har sprungit lite och långsamt nu de senaste veckorna efter halvmaran eftersom jag kände av mitt löparknä lite för mycket.

Provrundan med mina skor i lördags var tyvärr lite plågsam, men jag vet sedan tidigare att nya löparskor tar ett tag för mig att bli fantastiska. Skorna sitter lite annorlunda på foten än vad jag är van vid dessutom, mycket tightare, så tyvärr kunde jag inte ha på mig min footpod till pulsklockan vilket suger ganska rejält. Det positiva är att det är vinter och att tempot automatiskt blir långsammare och därför mindre viktigt. Funderar på om jag ska försöka använda någon app till min iPhone innan jag har råd att skaffa en ny pulsklocka, nämligen en Garmin.

På schemat står enbart(!) 4 km så jag kommer iaf öka till 7 km. Inte så långt men en bra sträcka för att springa in skorna med ännu mer. Vinter, kyla och mörker här kommer jag!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad spännande att följa dig i din träning.. Löparknä? Det verkar ju inte sämre än att jag har det.. Ordentligt mycket.. Ska till sjukgym i mitten av dec. Vad gör du för att få det att sluta ont.. Berätta!

    SvaraRadera
  2. Hej Linda!

    Vad kul att du också satsar för Stockholm 2011.
    Om du känner för att hänga med på något långpass på helgerna så säg till!
    Hade varit jättekul med sällskap:-)

    SvaraRadera