måndag 5 april 2010

Milen under en timme!

Jag är så glad! Igår tänkte jag att jag skulle försöka satsa och se om jag orkar springa milen under en timme. Jag har aldrig gjort det förr så mina förväntningar var rätt låga.
Jag tog ett litet koffeinpiller innan för att försöka vakna upp lite, dock åt jag bara 2 mackor utan något på eller till innan så det var inte bra förutsättningar för ett långpass. Dessutom regnade det på ordentligt ute.

Men jag tog mig ut och började springa. Första uppvärmningskilometern gick på 6:01 minuter så det började lovande. Efter det bestämde jag mig och började kämpa på. Det var nog det värsta och jobbigaste löppasset jag gjort men herregud, JAG KLARADE DET! Jag är så glad!

Såhär var mina kilometertider:

Km 1: 6:01 min
Km 2: 5:31 min
Km 3: 5:50 min
Km 4: 5:56 min
Km 5: 6:17 min
Km 6: 6:01 min
Km 7: 6:15 min
Km 8: 5:59 min
Km 9: 5:43 min
Km 10: 6:11 min

Total tid: 59:50 minuter
Hastighet: 10,03 km/h
Tempo: 6 min/km
Snittpuls: 177 bpm(84%)
Maxpuls: 184 bpm(87%)

Under km 4 är det en lång och ganska brant backe där jag behöver lägga på ett ordentligt krut för att inte hamna efter. Jag ökar därför pulsen rejält där och efter backen är jag ganska trött men måste kämpa vidare. Även km 7 har en jobbig backe och det ser man direkt på tiderna. Men det är så det är att springa utomhus såklart och så skönt det kändes efteråt när jag insåg att jag skulle klara det!

2 kommentarer:

  1. Fan va grymt duktig du är!!!!! Har själv börjat träna så smått, tog mig runt milen i tisdags, det tog 1,5 timma. Men smart kan jag väll inte säga att jag var, man kanske inte ska börja med milen, om man inte har tränat odentligt på flera månader... TRÄNINGSVÄRK!!!!!! Men men, i dag ska jag ut igen, får se om de blir cykel, promenad eller löpning.

    SvaraRadera
  2. Wow! Visst är det ganska mycket att starta med milen, men du klarade det ju så det är ju jättebra! Så duktig DU är :D

    SvaraRadera