lördag 3 september 2011

Backattack i Bokskogen!

Men vilken dag! Såg av en slump att det skulle vara ett event i bokskogen i helgen för några dagar sedan, nämligen Backattack! Efter lite velande så bestämde jag mig för att åka dit, vad är det värsta som kan hända liksom?

Träffade upp ett 20-tal löpare inklusive personen som anordnat det hela, Sara. Jag såg ganska snabbt att det skulle vara extra tufft för mig eftersom jag är en bra mycket långsammare löpare, men tänkte att det är starkt av mig att våga vara med då även fast jag vet att det kan vara mentalt jobbigt att hela tiden hamna efter.

Hur som helst, efter några kilometers uppvärmning, som för övrigt var lite för tuff för mig, så kom vi till backen Sara planerat in. Vi fick massa tips på hur backar ska hanteras samt en massa rundor löpskolning. Kul med nya övningar då jag själv för tillfället bara har en 5 övningar som jag kör rätt regelbundet.

Efter det var det dags för backintervallerna och Sara sa att alla skulle göra minst 6 men max 12 med joggvila, annars blev det straffrundor! Jag satte in siktet på 8, det kändes som de snabbaste löparna borde vara klara ungefär samtidigt som mig då. Sagt och gjort så påbörjade vi intervallerna. Jag blev omsprungen mest hela tiden, speciellt av supersnabba och supertrevliga Daniel som jag träffade för första gången, men vad gör det? Jag tryckte på, tänkte på att hålla min kropp upprätt och körde mina planerade 8. Kan även tillägga att backen var ganska lång, Sara sa att det tog mellan 60-70 sekunder för henne att ta sig upp, så lägg på ptja 20sek eller mer kanske?, så förstår ni hur lång tid det tog för mig.

Lite smygfotning på lunchpausen i solen.
Efter de var gjorde pratade jag med några trevliga tjejer från Heleneholms IF som sa vid upprepade tillfällen att jag borde komma förbi på deras öppna träning på måndagar för lite mer socialt löparhäng. Inte kan man säga nej till det! Ska se om det blir denna eller nästa som jag försöker planera in det.

Hon till vänster sprang Swiss Alpine i år och hon till höger vann iForm-loppet 10km i tisdags! Vilka fantastiska tjejer!
Hur som helst. Lunchen intogs även om det inte blev så mycket fast mat och slutligen så skulle de som var kvar köra lugna 7 kilometer i Bokskogen. Och det tog väl inte mer än en kilometer innan jag var ensam, men åter igen, vad gör det?! Daniel gav mig några tips om hur jag skulle springa så jag inte sprang vilse som jag tackar ödmjukast för. Men jag njöt, seriöst jag verkligen njöt, av varje kilometer i det otroligt kuperade motionsspåret för det tog mig tillbaka till när jag var yngre och sprang med pappa i skogen bakom oss. Det är så otroligt vackert och rofullt att springa i skogen och jag höll utan problem ett 6:30-tempo och försökte trycka på i backarna som avlöste varandra hela tiden.

När jag kom fram så stod alla där och väntade, kul för det hade jag verkligen inte tyckt att de behövt göra! Allt som allt en fantastiskt rolig dag och det känns redan av i rumpa och vader. Jag är glad att jag tog modet att ta mig i dit, även om jag var den långsammaste av oss alla.

1 kommentar:

  1. Jätteroligt att träffa idag! Tyckte du gjorde kanonbra ifrån dig och du såg ut att ha roligt, bra jobbat! :) Skönt att du fick en så bra avslutningsrunda i skogen också, det var verkligen fint där ute idag. På återseende!!!

    SvaraRadera