torsdag 15 mars 2012

Tusingar med magont

Sprang igår underbart jobbiga tusingar. 5 stycken närmare bestämt och jag hade lovat mig själv att fan ta mig ta i nu. Mina senaste tusingar gick i 5:20-fart och det var hastigheten jag hade när jag sprang milen förra sommaren.

Alltså finns det mer att ta av.

Kom i väg, solen höll på att gå ner och det var säkert en 10 grader i luften och faktiskt vindstilla (?!). Det är nästan aldrig vindstilla i Malmö för den som inte visste det. 2 km uppjogg, årets första löpskolning och en koordinationsintervall på några meter. Okej, satsa var det som gällde.

Benen var stela än från söndagens benböj men det kändes ändå rätt bra. Första kilometern avklarad på 5:00. Fan va bra. Kilometer två även den på 5:00 inkluderat en jävlig backe. Jag kände mig sjukt nöjd även om benen var lite tröttare. Kilometer tre avverkades på 5:11, helt klart godkänt då nästan hela den kilometern är en seg backe. Men det dock på kilometer fyra som saker började gå sådär.

Jag har ingen traditionell "löparmage" utan klarar mig faktiskt väldigt bra utan toabesök. Under mina fem timmar på Stockholm marathon behövde jag inte besöka toaletten en enda gång exempelvis. Men igår fick jag panikont och jag var tvungen att slå ner på tempot. Ändå avverkades den på 5:26. Med mina 60 sekunders vila lugnade magen ner sig lite inför sista intervallen. Dock blev det lite värre och jag var tvungen att dra ner på tempot ytterligare och sista kilometern slutade på 5:33.

Kunde såklart varit mycket bättre, men de första tre är jag väldigt nöjd med. Det finns fart i mig och den ska fram! Nästa gång jag kör tusingar ska varje kilometertid börja på en 4, thats a promise! Drog ner på tempot rejält på hemjoggen och magen mådde lite bättre, men jag behövde stanna helt åtminstone en gång för ytterligare återhämtning.

Jag lider verkligen med er som alltid har magbesvär när ni är ute och springer, jag känner mig mer än lyckligt lottad över att inte behöva tänka på det - för det mesta. Men något jag åt under dagen var helt enkelt inte bra (misstänker min köpta sallad) och så kan det gå ibland. Bara 1,5 vecka kvar nu till årets första tävling.

T A G G A   T I L L!

2 kommentarer:

  1. Nej du, löparmage är ett piss rent utsagt. Men man känner sig extramt hard core när det är dags att dyka ner i en buske eller skog *s*
    När är seedningsloppet? Lör/sön? Om jag får barnvakt så vore det otroligt roligt att komma ut och heja fram dig! Flack fin bana, underbar asfalt och förra året inte trångt då alla ställde sig på rätt startplats.

    Du ÄR fart, du kommer att rocka!!

    SvaraRadera